Viser opslag med etiketten whisky. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten whisky. Vis alle opslag

fredag den 26. oktober 2012

Skyfall


Den nye James Bond film har premiere idag – og det må være en dejlig følelse at være weekendklar med en premierebillet i lommen. Men det er nu også dejligt at have set filmen allerede igår, til gratis VIP forpremiere i Imperial, inklusiv gin & tonic fra Diageo og en lille forsinket pose slik fra Irma.

Og lad det være sagt med det samme: I kan roligt glæde jer til en fantastisk film, en omgang 007 til topkarakter.

En del anmeldere har fratrukket en stjerne eller to, fordi historien ikke er så skarptskåren som den plejer at være. Skyfall er lidt mere diffus og tvetydig – men det synes jeg ikke trækker ned, tværtimod.

Skyfall er en jubilæumsfilm, som er fulgt med tiden. Man har taget det bedste fra de gode gamle dage, men droppet det store arsenal af gadgets, som Q ellers plejer at udstyre vores helt med. Q er idag en ung computer ekspert, der har kogt rekvisitterne ned til en pistol for your hands only, plus en lille radio, så helikopter kavaleriet ved præcis hvor omkring Macao James Bond skal afhentes.

Indledningen er forrygende. Men den tilføjer også filmen et element af svigt. Bond har sådan set tjek på situationen, da han efter hæsblæsende kørsel gennem Istanbuls gader og på basarens tagrygge, slås med en bandit på taget af et tog i fuld fart – men bliver så ramt af friendly fire og styrter.

Det er den slags, der kan ske i kampens hede. Men er det egentlig rimeligt at den øverste i hierarkiet risikerer underordnedes liv og lemmer for at få has på banditterne? Er der okay, når  mennesker ofres som brikker i et skakspil?

Det er her, det filmen for alvor begynder. Nogle må dø, for at andre kan leve. Men gælder det også, når det ikke er helten selv der træffer beslutningen? Og hvad sker der så, hvis helten alligevel ikke dør, men overlever og føler sig svigtet. Vil han hævne sig mod sine egne? Det er et tricky spørgsmål, som også ligger og lurer i tv-serien Homeland.  

Skyfall fører os hjem til Skotland, hvor man ikke er angst for at gå ned på udstyr. Den grå Aston Martin kommer ud af garagen, og Daniel Craigs træfsikkerhed øges betragteligt med fars gamle jagtriffel.

Skyfall er en film med siliconefri babes, casual Heineken og cool old school action uden så meget nymodens lir. Replikkerne sidder som før Sean Connerys exit. Never say never again – der kan stadig produceres bondfilm så englene synger.


Foto: Skyfall – Official Movie Site
– og tusind tak til Jesper Sidenius fra 360 Wealth for invitationen.

mandag den 22. marts 2010

Aha

Foto: Braunsteins billedarkiv

Sådan ser den ud, verdens første danske whisky fra Køge. Dansk Single Malt, 3 års. Det er kun en fjerdedel af de normale 12 år, men jeg synes alligevel det er flot at de har kunnet vente så længe.

Destilleriet hedder Braunstein, og heldigvis er vandet til whisky fremstillingen ikke hentet i Køge bugt, men i Grønlands indlandsis. Brødrene bag den ny whisky har længe excelleret i rigtig godt mikrobryg, som jeg ved flere lejligheder har ladet passere mine smagsløg. Og øllet har ikke mødt nogen nævneværdig modstand.

Sådan ville det givetvis også være med whiskyen fra Køge. Men jeg skal ikke nyde noget, sålænge det koster 3000,- kr. flasken. Det er langt over min økonomiske smertegrænse for maltwhisky – og alligevel er de første 300 flasker forlængst udsolgt.

søndag den 24. januar 2010

Kritik

Foto af his daveness på Flickr.com

En anonym kommentator synes jeg skal holde op. Især min igangværende serie om sexede fotos er faldet hende for brysterne.

Vedkommende mener, at jeg er overlegen, og finder mig og mine blogs latterligelangtude.

Jeg undrer mig omvendt over, at nogen kan tro kritik uden afsender er noget jeg tager til mig.

Det kan sikkert være godt med lidt selvkritik en gang imellem. Men ikke lige nu, hvor jeg sammen med min søde og dejlige kæreste har nydt adskillige glas gedigen skotsk whisky af den fineste slags. Så er det mere på sin plads med denne gang selvros inden sengetid:

Jeg synes min blog er et overflødighedshorn af vitaminrige godbidder, som bliver hittet og læst rigtig mange gange.

– Tag dén, jantelov!

torsdag den 17. december 2009

Nat med medierne

Foto: Vivek Chugh, Indien

Der er tit ikke plads til vigtige nyheder i verdenspressen, – for der er ofte en eller anden amerikansk sportsstjerne der kvajer sig – og den slags stuff har af en eller anden grund altid toppriority i nyhederne.

Den skjønne fødselsdagskvinde Dutter, Avisklubbens Ann, Camel, Garntrisse, Olsen, Danser med Ovne og jeg selv har i weekenden fejret førstnævnte med lagkage, skøn middag og dessert, sammen med en logrende hund, nogle tusindben og seks ramasjang børn. Det kalder lissom på en blog, så her er lidt om hvad der er i flimmeren efter midnat når der er faldet lidt ro over geledderne og vi slænger os hen i Dutters stue med Glen Rogers maltwhisky og hinandens gode selskab.

Vi vil vende verdenssituationen, og Danser Med Ovne undrer sig over at Tiger Woods eskapader udenfor golfbanen kan være breaking news. Det er en god start på en fin debat, selv om vi er meget enige.

Ingen af os interesserer os synderligt for golf, men vi er jo ikke herrer over hvad medierne bringer til torvs. Men for lige at opdatere os, tænder vi for fjernsynet og zapper efter Vejret.

Dutter ser ikke meget fjernsyn, og der er ikke meget fladskærm eller bredformat over hendes apparat. Der er heller ikke mange kanaler indkodet… TV2 News mangler.

Camel er vist den mest teknisk mindede af os, så han napper fjernbetjeningen og autoinstallerer alle tilgængelige kanaler. Rup og stub. Og dermed også de mange tåbelige børnekanaler, Dutter møjsommeligt havde slettet for at børnenes hjerner ikke skulle degenerere til kold havregrød.

Snart kan vi glo lidt på TV2 News, og forstå at Tigers sponsorer falder fra, nu hvor det står klart at manden beviseligt har leget put i hul spil med fremmede damer.

Hr. Wood har taget konsekvensen af sin utroskab og stillet sin golf karriere på stand by. Men var det egentlig det, familien mente med at han skulle holde kuglerne i ro? Var det ikke mere et håb om at han ville lade være med at svinge køllen udenfor banen, og i overensstemmelse med de amerikanske familieværdier slå et slag for hole-in-one?

Well, vi synes det er meget medierne gør ud af tigerens sidespring. Det er jo immervæk ikke så usædvanligt med utroskab blandt os mennesker. Olsen vil endda mene, at vi alle er singler. Nogle er bare skabssingler. Han tager en slurk whisky (single malt) og præciserer  sin pointe yderligere: Der findes ægte singler, og ægte-skabs-singler…

Jo, vi får meget ud af de løbende nyheder om Tiger Woods, som før var genstand for en joke om hundredvis af hvide mænd der jagtede en sort med køller. Nu er han helt holdt op med at spille smart med sit puttejern.

Men nyeste nyt er, at han alligevel bliver kåret som årtiets bedste sportsmand. Okay – men lad os nu snart få en anden slags nyheder, uden golf, sex og celebreties

søndag den 6. juli 2008

Mysterium opklaret!


Foto: Natural England

Sådan en sommerdag er perfekt til at sidde og kloge den i en parcelhushave. Så på Grusbakken 11 i Dragør tog Mark, Nan, Randi og jeg i fællesskab fat på en gåde: Hvorfor er Hadrian’s Wall så lav, sammenlignet med Den Kinesiske Mur?

De to forsvarsværker har jo haft nogenlunde samme funktion: Kineserne byggede deres mur for at holde pøbelen nordfra ude. Og skotterne byggede deres mur for at holde pøbelen sydfra ude.

Den Store Mur er så gigantisk, at den kan ses fra verdensrummet. Mens Hadrian’s Wall er, tja… ikke meget højere end disken på værtshuset. I forhold til kinesermuren er den nærmest kun en markering fra kyst til kyst, cirka 120 kilometer.

Vi klarede hjernerne med nogle Newcastle Brown Ale.

Hvad havde skotterne som var noget værd? Nåe ja – livets vand, på gælisk uisge beatha. Nemlig, scotch whisky.

– Jamen, Hadrian’s Wall har simpelthen været verdens længste bardisk! Det er da klart:

Når britterne sydfra nåede muren, kom de ikke længere. De var nødt til at gøre holdt, få en whisky og nyde den smukke natur. Kejser Hadrian og hans folk var bartendere – og deres vidunderlige spiritus blev serveret på disse sten. Det er derfor det hedder Whisky on the Rocks

Mystery solved. Det med isklumperne kom først til mange år senere. Skål!