Foto: Cecilia Giménez interviewes i TVE |
Alle synes at være ude efter denne stakkels kvinde. Hvorfor? – Fordi hun uden tilladelse og uden faglig baggrund har forsøgt at redde en gammel Jesus freske.
TV2 Nyhederne var hurtigt ude med historien: Så galt gik det da amatør ville restaurere Jesus. Politiken og Kristeligt Dagblad har også bragt historien om det ødelagte kunstværk. Og alle bringer billedet af Ecce Homo i de tre stadier: da det stadig var nogenlunde intakt, da det var svært beskadiget af fugt, og nu hvor Jesus ikke længere ligner sig selv.
Men jeg synes også der er en anden historie at fortælle. En anden vinkel. For et foto af “gerningsstedet” nederst i en the Sun artikel viser tydeligt, hvorfor det kunne gå så galt.
Der er ikke installeret klimaanlæg i Santuario de la Misericordia i Borja ved Zaragoza. Det ser nærmest ud som om bygningen er mere udsat for fugt end selveste grædemuren! Der er jo masser af vandskader i landsbykirken, når man kikker efter.
Og Ecce Homo er for mig at se malet direkte på murværket. Tilmed på et udsat sted, hvor kirkegængerne uforvarende kan komme i kontakt med kunstværket, når de skal ind og sidde på kirkebænken.
Enhver konservator véd at det først og fremmest er fugt, som giver problemer. Det er denne historie et glimrende eksempel på. Det er jo ikke fordi Ecce Homo er specielt gammelt. Så vidt jeg kan opsnuse, er det malet af en Elías García Martínez så sent som i 1910.
Kunstakademiets Konservatørskole tilbyder forøvrigt en række gratis foredrag, og til december kommer der et med overskriften Fanden på væggen, pas på han falder ned!
Og i onsdags fortalte Cecil Krarup Andersen, ph.d.-studerende på Konservatorskolen, om hvorfor fugt er så farligt for malerier. Et virkelig spændende foredrag – hvis man altså interesserer sig for vand og kunst.
Hvad den gamle dame angår, så kan enhver se at hun er dybt ulykkelig over hvad hun har lavet. Seneste bulletin fortæller at hun er sengeliggende med nervesammenbrud, af frygt for hvilke konsekvenser hendes meget kiksede Kristus-retouchering får.
Hvis det stod til mig, så kunne hun nøjes med en reprimande. Og så skulle hun have et lommetørklæde og tørre øjnene. For som sagt: Fugt noget af det værste, man kan udsætte gamle malerier for.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar