lørdag den 3. marts 2012

Bitterfisse


Bettina Heltberg har skrevet en underlig boganmeldelse i Politiken idag: Det er fifty-fifty om hun giver “En Bitterfisses Bekendelser” 0 eller 5 stjerner.

Jeg kan da også være i tvivl, men ikke så meget. Hvis jeg skulle skrive en anmeldelse, lå dommen noget tættere på nul end på fem. Det er ikke fordi jeg er sart, når det danske sprog bruges på en uhøvisk måde. Tværtimod synes jeg, det kan være helt forfriskende med grov og ramsaltet sprogbrug, som fx. når Sarkastikum trækker sin fuckfinger og skriver hvad hun og Stodderen mener og gør.

Men til forskel for Sarkastikum, så går Bitterfissen efter at hænge andre ud. Helt anonymt sviner hun forskellige kändisser ud, men skåner sig selv og Kongehuset. Og så er jeg iøvrigt sikker på, at Bitterfissen er en hel del ældre end Sarkasdikussen.

For en øvet skribent kan godt konstruere sig frem til et ungt sprog. Men når man er kommet godt op i årene, så vil det uvægerligt afspejle sig i ens måde at skrive på, også selv om man prøver at ligne en farlig furie på fyrre.

Tag bare det seneste skriv på Bitterfissens blog. Jeg har understreget nogle steder, hvor formuleringerne er “gammeldags”. Sådan skriver unge mennesker ikke. Det er mere ovre i noget Vikingmama:

Bethany havde altså forventet mere modstand. Én har vel efterhånden krav på kvalificeret modspil, men ak og ve. Man må endnu engang imødegå weekenden uden kamp til fugen. Troede ellers, at Bogen ville sætte sindene i kog, men nej. Bare endnu et indspark til de Gudsjammerlige medier. For fanden da altså! 2 gear ned og speederen i bund, idiodos. I er jo ikke til at arbejde med!
Bitterfissen er muggen over at hun ikke får nok modstand. Men sagen er, at den måde hun skriver på, får mange til ikke at ville læse blogs, herunder også Bettina Heltberg. Og det synes jeg er synd.

Bloguniverset er faktisk spændende, bare man styrer udenom sådan nogen som Bitterfissen og holder sig på sikker afstand af injurielovgivningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar