søndag den 11. marts 2012

Noget om Iran

Foto: Ehsan Namavar, Iran

Racismekortet er trukket i en blog og debat omkring den aktuelle sabelraslen mellem Israel og Iran, med USA, Rusland og Kina heppende på sidelinjen.

Jeg bliver lidt ærgerlig når jeg læser tråden, der har afsæt i en artikel fra Information. I artiklen med den underlige Snehvideagtige overskrift, Hvem er farligst i verden her? driller denne sætning: Vi behøver ikke tal og rapporter for at vide, at det iranske præstestyre er undertrykkende og tyrannisk og leder landet så elendigt, at befolkningen bliver fattigere, og landet er stagneret.
For, jo! Vi har naturligvis brug for fakta, når vi diskuterer hvad der er op og ned i Persien. For eksempel er det grundlæggende vigtig information, at Iran er den næststørste i OPEC. Med de stigende oliepriser er der altså basis for at landet vækster og befolkningen bliver rigere.

Jeg bruger gerne Wikipedia, når jeg vil have noget info om andre lande. Nu hvor en krig mellem Israel og Iran bliver fremstillet som en fight mellem jøder og muslimer, er det jo godt at vide, at nogle af perserne er jøder og at nogle af israelerne er muslimer. Det er aldrig sort-hvidt.

Jeg har været i Iran. Besøgt både Teheran og Isfahan. Det er flinker folk. Og i alle hjem bliver gæster budt på frisk frugt. Gæstfriheden er så stor, at der endda blev fremskaffet illegal spiritus. Jeg var jo fra Danmark!

Hvis nogen har lyst til at kalde andre debattører for racister, så for mig gerne. Jeg er nærmest ortodoks tilhænger af ytringsfriheden. Jeg synes bare, det er på sin plads lige at dykke ned i substansen inden.

I den aktuelle debat er der stort fokus på, hvad der bliver sagt om og af den slemmer fyr Mahmoud Ahmadinejad. Men den dybeste udtalelse synes jeg kommer fra Hans Blix:
En krig mod Iran er vejen til helvede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar