tirsdag den 21. oktober 2008

Fantastiske fugle


Foto: Marja Flick-Buijs, Holland

Garntrisse og jeg, hendes datter Naja og min søn Jeremy har brugt en dag i efterårsferien til et besøg i Vogel Park Walsrode. Og det har været en stor oplevelse.

Næsehornsfugl, påfugl, pelikan, tukan, kondor, pingvin, flamingo, måge, fasan, kolibri. Fugle er meget forskellige, man ser dem for sig.

Man kan ikke kalde mig ekspert i fjerkræ, som en ordentlig tolog, men jeg synes fugle er spændende. Det er da heller ikke første gang jeg blogger om de vingede væsner. Bare se her, her og her.

Jeg kan dog godt genkende den sjældne Congofasan, og det er blot en af mange ekstremt sjældne fugle i Walsrode. Fem safir fugle havde fået ophold i tropehuset, efter at være blevet konfiskeret i tolden, hvor de var forsøgt smuglet ind. Om jeg fatter hvad der får samlere til at gøre sådan noget. Der er kun en snes par tilbage i naturen!

Ved hver art er der små skilte med fuglenes navn på tysk, og et kort med rød staffage over det område hvor de har deres habitat. Hos mange er det blot en prik, og i fremtiden bliver den prik måske vist på et kort over Nordtyskland… Desværre.

Naturen kan jo ikke i længden reddes ved at samle den op i volierer, terrarier, drivhuse og indhegninger rundt omkring i verden. Naturen hører naturligvis hjemme i den fri natur. Men mange af fuglene her er mere sjældne end pandaen.

En af dem er kasuaren. Mere om den i min næste blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar