mandag den 23. juni 2008

Morfar på Mingler


Pastoren får stadig ord med på vejen, selv om han strøg til himmels for mange år siden. Peter Filtenborg har nemlig skrevet en kommentar, og jeg har fluks ringet til mor, for at få styr på hvem han er, når han nu ikke kan være farbror Haralds næstældste søn i Sønderjylland.

Peter er søn af Arnt, morfars bror. Og mor fortæller, at morfar også havde en bror der hed Helmer, og en der hed Alfred. Og en søster der hed Fernanda – som hun dog aldrig har mødt.

Og nu kan jeg faktisk godt huske en historie fra krigens tid, hvor Arnt sad i koncentrationslejr i Frøstrup, og morfar cyklede hele vejen fra Fole – for blot at erfare tyskerne ikke ville lade ham, en kirkens mand, besøge sin elskede bror.

Det blev en lang tur hjem.

Nu er den så nævnt på nettet, og der er sikkert flere historier om min morfar på vej. Og jeg har fået kontakt med mors fætter. Jeg synes vi ligner hinanden lidt af udseende. Måske har vi også fælles karaktertræk?

Har vi begge lidt af politiker-genet, som borgmester Helmer, eller af bilforhandler-genet som Alfred i Aalborg? Og hvad med Peters far Arnt – er der en læge tilstede?

Det er vel dybest set derfor, det er spændende at dykke ned i slægtshistorien: At man måske finder aner, der engang gjorde noget, man selv kunne have fundet på i dag…

At det ikke bare er noget der kommer ud af den blå luft…


Ingen kommentarer:

Send en kommentar