onsdag den 16. maj 2012

Sletning

Foto: Edwin Wong, Hong Kong

– Nu gider jeg snart ikke mere! Jeg er træt af det hele. Al det snik-snak giver mig fingerkløe, jeg trykker sgu på knappen og sletter det hele; mine grupper, min blog, billederne, vennerne, og min profil…

Sådan er der jævnligt en bruger der tænker her på vores community site. Og så bliver der slettet med hård hånd, måske ikke det hele, men i hvert fald bliver der luget ud, ryddet op… Tråde, kommentarer, fotos, whatever.

Og hver gang undrer jeg mig. Det er jo digitalt selvmord, og det efterlader uvægerligt nogle tomrum, ligesom når nogen hænger sig ude i den virkelige verden. Heldigvis kan man her på 24.dk altid fortryde og starte på en frisk, og begynde forfra – men jeg fatter ikke, hvorfor man i første omgang ikke bare nøjes med at logge af, i stedet for definitivt at delete.

Forleden blev sitets største debatgruppe slettet. Avisklubben som Daniella havde banket op til langt over tusind medlemmer, var overdraget til Ann, og hun blev træt af det hele. Tænkte som beskrevet i starten af denne blog, og gav sig til at slette.

Men inden da ringede hun til mig for at få Daniellas telefonnummer. Hvad de har snakket om, ved jeg ikke, men i hvert fald var Anns behov for at slette kommet som følge af et krav fra Support om at 24.dk skulle være familievenligt. Der var tilsyneladende nogle annoncører som havde klaget over nøgenfotos og sex i private grupper.

Det var en and, for selvfølgelig er private grupper lukkede for ikke-medlemmer, og usynlige for annoncører. Men for Ann var det dråben…

Hertil kom, at Avisklubben var faldet lidt af på den. Det var ikke som i dens velmagtsdage, hvor gruppen blev fulgt af mange journalister og i Go’Morgen Danmark fremhævet som landets mest interessante debatforum på internettet.

Jeg tilbød at køre Avisklubben videre, men nej. Slettes skulle den, selv om mange bakkede op om mit redningsforsøg. For gruppen var halvdød, alt for meget fortid. Og nu er den så helt væk…

Men hvorfor al det deleteri?! Avisklubben generede jo ikke nogen, og da slet ikke Ann, som kort efter simpelthen slettede hele sin profil. Som I nok fornemmer, er jeg helt generelt imod sletning, både i den digitale og i den virkelige verden. Når man er træt af det hele, synes jeg ikke man skal delete – man skal bare lukke ned og være stand-by.

Okay, jeg har skam selv slettet ting på en computer. Masser af ting endda; Spøgelser, meteorer og fjendtlige rumskibe, i Pacman, Malstroem og Space Invader. Dem har jeg ligefrem destrueret.

Men ellers er jeg generelt imod sletning. Man ved aldrig, hvad man engang vil fortryde, man har smidt ud. Avisklubben kunne have været et arkiv over, hvad vi mente og diskuterede engang, og blogs fortæller noget om, hvad der for knapt tre år siden har fanget interessen og med hvilken slags ord. Alle kan blive klogere på historien.

Hvis altså den ikke er slettet! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar