onsdag den 16. juli 2008

Bogstavkunst


Vi har lige snakket om Lars Svanholms morsomme blog om hvor pokkers svært det kan være at få et maleri til at hænge ordentlig sammen. Og så ser jeg pludselig, at Arthur også har et kunstværk med bogstaver stående.

Det bliver støvet lidt af og fotograferet. Arthur er stadig godt tilfreds med sit værk. Kompositionen holder, og der sker noget interessant med komplimentærfarverne. Arthur har det bedst, når der ikke er noget der peger ud af billedet. Og hvis der gør, må der være noget der peger ind igen.

Hvad forestiller det egentlig? En pensel, ja, og bogstaver. Men ellers er der ikke noget der ligger fast. Det ligner noget, men hvad? – Jeg synes der er noget maritimt over det. Det blå ligner lidt hav, ikk’ – og er det mon et gyldent anker dér?

Jeg starter ofte maleriet som en abstrakt komposition; i løbet af maleprocessen ændrer de nonfigurative virkninger sig og jeg ender med et genkendeligt udtryk som jeg kalder "Figurativ Motivation".
Sådan formulerer Arthur selv processen på hans og Lenes fine hjemmeside.

Det er i orden, hvis jeg synes det er noget med søfart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar