tirsdag den 10. juli 2007

Det’ bar’ for vildt…



I Djurs Sommerland. Min søn har for gud ved hvilken gang sat sig i en stor badering, og fryder sig over det vilde og våde ridt ned gennem den kunstige bjergflod.

Hele vores Tour de Jylland ligner lidt hans baderingstogter på Jyllands næse. Han følger med som det tynde øl.

Først er vi lørdag til fest i Ølgod. Jeg køber billetter hos DSB til Straight, Maggie og mig selv. Og Jeremy følger med på en pladsbillet. Mejsedal byder velkommen til et brag af en Mingler fest, og Jeremy klapper hundene og ser børnefjernsyn, mens de voksne griller, drikker, snakker og kommer hinanden ved, sådan rigtig dejligt.

Næste dag synes jeg vi skal til Farsø. Og sådan bliver det. Med tog og busser når vi frem til min farbror Herbert, som kører os til helårssommerhuset i Lovns, hvor der ligger et par madrasser på kvisten. 

Vejret er sådan set okay, og mandag går med en gåtur til Hvalpsund. Jeremy følger med, og finder små frøer på vejen.

Tirsdag får vi et lift til Århus, hvor der er en rutebil (jysk ord for rød bus) som kører til Grenå. Og på stationen bliver vi hentet af Michael fra Grefa Tryk. Jeremy får en is med jordbærsmag, og far her hilser på medarbejderne og bliver sat ind i en lille tekstopgave.

Jeg låner firmakortet til turistattraktionen Kattegatcentret. Så ser vi hajer, rokker, sæler og muræner med mere, indtil vi med en bus og nok en rutebil finder frem til Rønde, hvor Michael og jeg kan nyde en kølig pils og en storslået havudsigt, med Kalø slotsruin for vore fødder. Mens Michaels knægt Laurits og Jeremy flintrer rundt i haven og fanger frøer.

Vi overnatter, og napper så en ny rutebil til Djurs Sommerland, hvor Jeremy prøver alle rutsjebaner og leger vandhund i timevis. Og så er der pizza og pasta ad libitum, inden vi stopmætte finder bus og tog til min bror Thomas i Vejen, hvor Jeremy kan hældes i seng sammen med sine fætre Andreas og Alexander og sin kusine Cecilie.

Torsdag tager vi til Lunderskov og kører en bunke affald og en molesteret campingvogn væk fra farmors have og ned på genbrugspladsen. Børnebørnene Jeremy, Andreas, Alexander, Cecilie, Morten, Malene og papfætteren Thomas får saftevand og kringle.

Fredag fylder vi brors bil med børn og kører til Kolding, hvor svømmebadet er en hel del større og mere spændende end da jeg selv var dreng dér. Og efter endnu en god dag, tager jeg toget og Jeremy med tilbage til København. En god Tour de Jylland rigere.

Måske burde jeg spørge Jeremy lidt mere om hvad han har lyst til? Istedet for bare at følge mit eget hoved, og suverænt selv bestemme hvor turen går til.

Heldigvis synes Jeremy vist bare det er sjovt at følge med far rundt i hovedlandet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar