onsdag den 19. december 2007

God latin


 
Foto: Sanja Gjenero, Zegreb, Kroatien

Den 14. december tog min læge tre blodprøver fra min højre arm. Og idag fik jeg at vide hvad mit blod kan fortælle om mig. Mit AB+ meddeler sig på latin og i sære talværdier, som lægen har printet ud:

Creatinin 103 µmol/l (Det relaterer til mine nyrer, og tallet ligger normalt indenfor 60-130)

HDL-Cholesterol 1.00 mmol/l (Den gode kolesterol ligger normalt indenfor 0.70-1.85)

Triglycerid 1.39 mmol/l (Aner faktisk ikke hvad det er for en størrelse, men det ligger fint indenfor det normale 0.5-2.2)

MCV 88 fl (Der findes et hav af trebogstavsforkortelser, og denne skal ligge indenfor 80-100)

Hemoglobin 9.1 mmol/l (8.0-11.0 er normalt)

Leucocytter 4.8 10E9/l (3-9 er normalt)

Thrombocytter 251 10E9/l (150-400 er normalt)

Cholesterol 5.6 mmol/l (Total kolesterol, 4.0-7.7 er normalt)

Ery Vol Varia 11.8 % (Ved ikke hvad det betyder, men 11.0-15.0 er normalt)

fPt-P-Glucose 6.0 mmol/l (4.2-6.2 er normalt)

LDL-Cholesterol 4.0 mmol/l (Den dårlige kolesterol ligger normalt indenfor 2.2-5.3)

P-Alanin-aminot 36 U/l (Levertal, vistnok, 10-70 er normalt)

Lægen oversatte det hele til, at jeg på godt dansk er helt normal – og det er faktisk ikke så tit jeg får det at vide. Et tjek i et skema (for ikke-rygere) viste, at jeg har højst 1 % risiko for at få en blodprop indenfor de næste ti år.

Jeg vejer 76 kilo, er 182 cm høj og 46 år gammel, og der er godt med blæs i mine lunger på trods af lidt sæsonbetonet forkølelse. Desuden er mit blodtryk 125 over 80, så jeg kan vist roligt konkludere, at jeg er sund og rask.

Det har jeg så fortalt min mor, som var blevet lidt nervøs efter at min meget cyklende lillebror havde fået målt både blodtryk og kolesterol-tal uden for kategori. (Det har siden vist sig at det var en fejl. Thomas er også helt normal, i hvert fald hvad angår blodtryk og alt det latin, blodet afslører)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar