fredag den 29. oktober 2010

Plummer-gate

Foto: Robin Kok, Holland

Generaldirektørens fald har fyldt det meste i dagens mediebillede. Kurt Lassens bog om Kenneth Plummer har fældet Danmarks Radios øverste chef samme dag som den er udkommet.

Hvor meget historien fylder understreges af, at Ekstra Bladet måtte flytte side 9-pigen om på side 11 for at få plads til alt stoffet om P. Lummer, som hans nick har været bag kulisserne. EB lægger vægt på de sexuelle eskapader, som er mere eller mindre udeladt i selve bogen, og dykker ned i det privatliv, Plummer var parat til at købe fri af offentlighedens lys ved at lække dybt fortrolige oplysninger om hvem hans modkandidater var dengang han tiltrådte sin stilling.

Selv synes jeg hans største fejl er mod Lisbeth Knudsen, som han anklager for dobbelt bogholderi mens hun var nyhedsdirektør og medlem af direktionen i DR, noget som han helt udokumenteret plaprer ud om næsten kunne have sendt hende i fængsel.

Jeg husker at Plummer pure frikendte sig selv da der i forbindelse med bygningen af DR-Byen var opstået et krater i regnskaberne på 700 millioner kroner. Jeg mener endda han sagde at det faktisk ikke var hans arbejdsområde.

Mange er forargede over bogen. Det synes jeg nu ikke der er speciel grund til, værre er Lassens ‘løftebrud’ ikke. Men debatten kører for fuld knald på bl.a. Journalisten.dk, hvor Kurt siger han egentlig bare ville skrive en venlig og harmløs bog (sic!), og i sin blog går han i inflight med kollegerne.

Jeg har hæftet mig mere ved bogens titel Summen af kardemommen. Jeg forstår at det er et af Plummers yndlingsudtryk, som han krydrer sit sprog med.

Så lad os kigge lidt nærmere på kardemommen. Her er den i to sorte varianter: kinesisk til venstre, indisk til højre.

Efter at have læst, hørt og set en masse om sagen, er mit indtryk, summasummarum, at Kenneth Plummer mest ligner den første. Tynd skal, og når der går hul på den, vælter det hele frem som en rodet affære.

Hvad er det iøvrigt også for et fjollet udtryk, den bogtitel. Hvad betyder det?!

Jeg håber den næste generaldirektør for DR bliver en kvinde, uden den slags nonsens. Hun skal være klog og levende interesseret i kultur og orden i økonomien. Lisbeth Knudsen må siges at være velkvalificeret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar