tirsdag den 13. november 2007

Valget er let







En blank valgplakat… Så jeg rigtigt? Jeg cykler lige lidt tilbage for at være sikker.

Jo, den er god nok. Sæt kryds ved minus, kan man sige. Nul signalfarver, intet bogstav, intet kontrafej af en politiker. Rimelig opsigtsvækkende i en ellers hård og brutal valgkamp…

Det lette valg. Stem blankt. – Du er hvad du stemmer. Så kreativt kan det gøres – omend budskabet hænger og flagrer lidt i luften. Er meningen, at jo flere der stemmer blankt, des bedre vil politikerne næste gang sige hvad de mener?

Stemmer man blankt, så har man ikke gjort noget, men dog deltaget i valget. Gad vide, om ikke Helle og Anders & Co. vil kalde den slags ingenting for spildte stemmer?

Der har været mange bøvede politikere i flimmeren denne gang. Mange udmeldinger har været rent taktiske. Fogh har trukket på skulderen over at nogle kommuner ikke har holdt sig til skattestoppet. Radikale har trukket det ultimative nej til 24 års reglen lidt i land. Og Ny Alliance har trukket dronningeåbningen tilbage i det skakspil som starter når stemmerne er talt op. Stort set alle partier er på et eller andet tidspunkt i valgkampen trukket offside i forhold til hvad de i virkeligheden mener! Af taktiske årsager, forstås…

Tænk hvis vælgerne også er taktiske idag. Sætter deres kryds anderledes, af taktiske årsager…

Jeg kunne f.eks. have stemt på Dansk Folkeparti – fordi det som regel er sådan, at det parti jeg stemmer på går tilbage. Det ville glæde mig voldsomt meget at se Pia Kjærsgård kravle helt ned under spærregrænsen.

Men bare rolig. Jeg stemmer efter min indre stemme. Ærligt og ganske utaktisk har jeg sat mit kryds ved Manu Sareen.

Og jeg håber iøvrigt at alle har stemt i fuld overensstemmelse med deres overbevisning. Bogstav eller blankt eller slet ikke. Og uden hensyn til hvad andre har stemt.

Når valgstederne lukker, vil jeg nok tage en smut forbi Vega og sammen med de radikale skåle for idealerne. Baren hedder, meget apropos Ideal Bar, og alle er velkomne, har jeg læst på radikale.net

Ingen kommentarer:

Send en kommentar